Hopp til innholdet
Hjem » Blogg » Hva er søkemotoroptimalisering?

Hva er søkemotoroptimalisering?

Bilde av forstørrelsesglass, søkemotoroptimalisering

Ved hjelp av SEO, eller søkemotoroptimalisering, når du enkelt ut til kundene dine ved hjelp av søkemotorer. Vi forklarer!

Søkemotoroptimalisering, også kalt SEO, er kort fortalt hvordan du får søkemotorer som Google, Bing eller Yahoo til å finne frem til nettsiden din og plassere den høyt oppe i søkeresultatet sitt.

Tall viser at mer enn 65% trykker på de 5 øverste søkene på første side som ikke er betalt reklame (reklame er nettsidene merket som «ad»). Dette viser viktigheten av å finne riktig innhold slik at dine ønskede kunder eller lesere finner deg og din nettside. Når du søkemotoroptimaliserer en tekst og ikke betaler for plassering på Google er målet å rangere høyt på det som kalles «organisk søk». 

Her er det flere ting en må ta hensyn til. Du må finne ut hvem du vil treffe, hva som skiller deg fra andre, hvor i kjøpsprosessen kundene er og ta hensyn til hva Google, eller andre søkemotorer vurderer når de rangerer nettsider. 

Hvem kan ha nytte av søkemotoroptimalisering?

Alle nettsider som vil nå flere relevante kunder, og som har kunder som bruker søkemotorer for å finne tjenester, innhold eller produkt bør vurdere søkemotoroptimalisering. Her sikrer du at kundene du ønsker finner dine tjenester og nettsider før andres, og lærer du deg triksene kan du enkelt lage artikler og innhold som beholder gode plasseringer i søkemotorer år etter år.

For å søkemotoroptimalisere en artikkel eller et innlegg er det flere ting du må huske på. Du må først ha valgt deg ut riktige nøkkelord for din artikkel og bedrift. Du må plassere og jobbe riktig med disse nøkkelordene. Du må holde liv i teksten, jobbe riktig med kilder og bilder og ikke minst huske å jobbe effektivt med lenker. Jeg går i dybden på dette i en kommende artikkel, men veldig forenklet handler det om å overbevise Google om at du er en pålitelig nettside som vil være riktig for deres brukere (altså de som søker). Det viktigste for søkemotorer er nemlig å finne riktige nettsider til sine brukere, slik at brukerne kommer tilbake også neste gang de skal søke etter noe. 

For å finne riktige søkeresultat vurderer søkemotorene som nevnt en rekke ting. Det vil være gunstig å ha søkeordene brukerne søker etter nevnt flere steder på nettsiden og i eventuelle artikler eller blogginnlegg. Legg merke til at jeg har skrevet både «søkemotoroptimalisering», «SEO», «nøkkelord», «Google» og «søkemotor» opptil flere ganger i dette innlegget. Det hjelper meg med å beskrive hva denne teksten handler om for Google, noe som igjen øker sjansen for at teksten rangerer høyere når noen søker etter noen av disse søkeordene på Google eller andre søkemotorer. Dette er med andre ord noen av mine utvalgte nøkkelord i denne teksten. Disse nøkkelordene er det også viktig å ha med i både metabeskrivelse, title-tags, H1 overskrifter og tekst. 

Søkemotorer har med tiden blitt så smarte at de nå også vektlegger en velskrevet tekst med presist og konsist språk, gode kilder, bilder samt godt innhold høyere enn dårlig. Gode artikler eller bloggposter med nyttig innhold som skiller seg fra mengden er derfor viktig. Samtidig foretrekker søkemotorene å ha både bilder og videoer da dette er våre foretrukne artikler. Du kan med andre ord si at søkemotorene forsøker de å tenke som oss for å finne innhold vi vil like. 

Så hvorfor er det viktig med gode tekster, bilder og videoer? Svaret er fordi det ofte er det vi «kunder» vil ha. Når det kommer til gode, lengre tekster blir det nok det som skiller en spam-side fra en virkelig side. Og måten Google prøver å påse at du ikke kommer inn på sider som bare er tull. Søkemotorene lever av data samlet inn fra «kundene» sine og vil gjerne beholde brukerne fremfor å miste deg til en annen søkemotor.

Hvorfor benytte seg av søkemotoroptimalisering?

For å sikre at kundene dine finner deg. Det nytter ikke hvor god jobb du gjør, hvor fin nettsiden din er eller hvor regelmessig du poster på sosiale medier hvis kundene dine ikke finner deg. Det er også en måte å nå kundene dine på uten å måtte betale for reklame.

Hva er forskjellen på søkemotoroptimalisering og betalt søk?

Hva er søkemotoroptimalisering og betalte søk? På bildet over ser du eksempel på både søkemotoroptimalisert innhold (organisk søk) og betalt søk (ads). Forskjellen er at det betalte innholdet betaler du google for. Det søkemotoroitimaliserte betaler du ikke google for, der velger Google å vise siden din fordi de leser den som troverdig og relevant. 

Hva kan søkemotoroptimalisering gjøre for deg?

Søkemotoroptimalisering hjelper deg å treffe riktige kunder når de søker etter det du tilbyr. Det legges også opp til at du treffer kundene i forskjellige deler av kjøpsreisen deres. Det vil si at du lager innhold som treffer de både når de gjør research til et eventuelt kjøp, når de bestemmer seg for hvilket produkt/ hvilken tjeneste de skal gå for og når de bestemmer seg for hvem de skal kjøpe av. Det kan med andre ord føre til mer trafikk på nettsiden din, flere salg, flere kunder, flere abonnenter. Alt etter hva det er du er ute etter. 

Hvordan kan du søkemotoroptimalisere?

Her må vi se på hva du vil at søkemotoroptilamiseringen skal gjøre for deg og din bedrift. Søkemotoroptilamiseringen kan gjennomføres av både oss, deg eller begge. Ta gjerne kontakt så finner vi et samarbeid som passer deg og ditt budsjett!