Hopp til innholdet
Hjem » Blogg » Hva er innholdsproduksjon?

Hva er innholdsproduksjon?

Innholdsproduksjon, også kalt innholdsmarkedsføring eller content marketing, er en måte å nå ut til din målgruppe gjennom innhold tilpasset dem. Fokuset er på å knytte relasjoner gjennom verdifull innhold som tiltrekker kunden. Innholdsproduksjon skiller seg fra tradisjonell markedsføring blant annet gjennom at kunden oppsøker deg, kontra at du oppsøker kunden. Når kunden så oppsøker deg er det fordi du har innhold som gir verdi, for eksempel gjennom å lære bort, inspirere, engasjere eller opplyse. 

Innholdet er alt fra tekst, bilde, lyd og video som blir distribuert gjennom ulike kanaler som sosiale medier, søkemotorer eller nyhetsbrev.

Hvorfor benytte seg av innholdsproduksjon?

Innholdsproduksjon kan generere mange nye salg, mer trafikk på nettsiden din, nye kunder og flere abonnenter. 

Du har kanskje tidligere benyttet deg av oppskrifter hos Meny, Kiwi eller Rema 1000? Sett sminkevideoer hos Kicks eller Bli Vakker? Lært hvordan du selv kan bygge en pergola hos Maxbo eller fått tips til hvordan du lykkes med kjøkkenhage hos Plantasjen? De er alle eksempel på innholdsproduksjon. Og etter å ha besøkt innleggene sitter gjerne igjen med verdi i form av inspirasjon, læring og kanskje underholdning. 

Mer kunderettet

Det blir med andre ord en mye mer kunderettet form for reklame. Noen vil påstå at det også er en måte som ikke har like mye fokus på salg. Det er likevel en ganske stor sjanse for at det er hos akkurat Plantasjen du handler når du skal skaffe deg kjøkkenhage. Dette fordi at der vet du at de har alt du trenger. I tillegg til at de gjennom innholdet fikk sjansen til å vise deg hvor erfarne de er med kjøkkenhager og at de vet hva de snakker om. Det er uten tvil en mer behagelig måte å markedsføre på for både kunden og deg. 

«Tradisjonell markedsføring og reklame handler om å fortelle verden at du er en rockestjerne. Med innholdsmarkedsføring viser du verden at du faktisk er en.» (Robert Rose,  forfatter og verdenskjent ekspert på innhold og digital markedsføringsstrategi).

innholdsproduksjon-blokk-blyant

Hva er forskjellen fra tradisjonell markedsføring?

Ved innholdsproduksjon henvender du deg til kunden for å bygge relasjoner gjennom å tilby verdifullt innhold til potensielle og eksisterende kunder.

Selv om ordene kanskje virker ukjente og nye, er de faktisk ikke det. John Deere har flere ganger fått æren av å ha startet med innholdsproduksjon, eller innholdsmarkedsføring da han startet The Furrow i 1895. Et magasin med fokus på kunnskap, laget for å lære bønder å tjene mer på sin egen bedrift som bonde. Dette ga uten tvil mer inntekter for selskapet, og er også grunnen til at John Deere kalles oppfinneren av innholdsmarkedsføring. Andre nevner Benjamin Franklin som den første som startet med innholdsmarkedsføring, da han publiserte tidsskriftet Poor Richard’s almanac i 1732. Her publiserte han anekdoter, astrologi, matteoppgaver og dikt, og tidsskriftet ble veldig populært. Tidsskriftet var publisert på papir fra hans egen trykkpresse og på den måten fikk han promotert sin egen bedrift.

Hvem kan ha nytte av innholdsproduksjon?

Alle som selger produkt eller tjenester og ønsker mer synlighet, å nå ut til riktig målgruppe eller å oppnå mer salg eller trafikk til siden sin kan i større eller mindre grad ha utbytte av innholdsproduksjon. 

Ved innholdsproduksjon er fokuset på å bygge langvarige relasjoner med din målgruppe. Hensikten er ikke å nå alle, eller nødvendigvis mange, men man vil nå riktig målgruppe og beholde den. Dette kan gjøres ved hjelp av innholdsproduksjon, sosiale medier, ads i de forskjellige mediene, eller gjerne en kombinasjon. Her er det viktig å ha forståelse for de forskjellige mediene, din målgruppe og hva som skaper resultat. For å få best utbytte er det også lurt å ha en klar strategi på hva du vil oppnå med innholdet ditt. Tenk da for eksempel på hva du skal legge ut av innhold, hvem du målgruppen din er og hvordan du skal nå ut til målgruppen.

Hvordan kan du gjennomføre innholdsproduksjon?

Her må vi se på hva du vil at innholdsproduksjonen skal gjøre for deg og din bedrift. Innholdsproduksjonen kan både gjennomføres av oss, deg eller en blanding. Ta gjerne kontakt så finner vi et samarbeid som passer deg og ditt budsjett!